Evolutie Internet

Inceputul Internetului

Internet –  o evoluţie spectaculoasă

Internet-ul si social media

Constatăm lupta asiuduă, grosier spus,  pentru o bucată de “Internet”.  De fapt, fiecare se bate şi zbate pentru  un plus de vizibilitate, implicit, pentru un client în plus, aşadar ca pagina lui www să fie mai vizibilă. Mi-a venit în minte ideea Internetul e mare, e loc pentru toată lumea!  Într-un anumit sens am dreptate,  dimensiunile Internet-ul astăzi  depăşesc cu mult puterea noastră de a concepe această vastă reţea. În acelaşi timp, tocmai fiindcă Internetul a devenit atât de mare, cu atât mai strânsă lupta de a ieşi în evidenţă! Logic vorbind, există un număr mare de website-uri,  numărul de utilizatori de Internet au largă opţiune de a alege, iar fiecărui site îi revine un număr din ce mai mic de utilizatori, cel puţin din vedere statistic, după cum ilustrez în continuare.  Aşadar eforturile de a ieşi în faţă  prin conţinut de calitate devine o necesitate.

 

Un lung drum parcurs…

 

Retea InternetDeşi este foarte folosit în viaţa de zi cu zi şi în limbajul nostru frecvent, Internetul  nu este o o invenţie atât de bătrână pe cât de importantă este.  Fiind format din două cuvinte de sorginte englezească (interconnection şi network), iniţial Internetul a pornit de la un proiect al oamenilor de ştiinţă care au găsit soluţia de a conecta la o reţea mai multe computere. Aceasta se întâmpla în SUA prin anii60. Abia in 1991 apare  ceea ce numim  prima pagină www (world wide web) la CERN, inventatorul ei fiind Tim Berners Lee. Bineînţeles că primul site pe Internet nu arăta nici pe departe similar cu ceea ce cunoaşteam astăzi a fi o pagina web.

 

Vă mai amintiţi de mIRC şi ICQ?

 

In 1995 existau 23.500 de website-uri, fiecăruia dintre acestea îi revenea un număr de aproape 2000 de utilizatori. Pe atunci Yahoo avea ceva vechime, Amazon şi Altavista erau  în anul de început, iar Facebook.com nici nu încăpea în discuţie, fiindcă Mark Zuckerberg la vremea aceea  era la şcoala gimnazială! Tot în 1995 apărea ceea ce unii dintre noi ştim drept mIRC ( o formă Internet Relay Chat), fiind probabil una dintre cele mai populare aplicaţii de chat din istoria Internetului. Un an mai târziu ICQ-ul inventat de cei  de Mirabilis  venea ca o revoluţie în lumea chat-ului pe Internet,  fiindcă programul se instala pe computer şi utilizatorul avea un număr alocat, similar celui de telefon. Abia ulterior au fost lansate MSN şi Yahoo Messenger.

În acea perioadă glorioasă, broadband-ul era doar un vis, majoritatea utilizatorilor casnici se luptau cu o legătură dial-up care se deconecta când le era lumea mai dragă. Pentru tinerele generaţii, obişnuite cu Internet de mare viteză inclusiv pe un smartphone, o conexiune la Internet prin telefon pare aproape de neconceput,  după cum pare greu de conceput o lume fără Internet.

 

1 miliard şi creşterea continuă

Grafic website-uri in timp

În 2003 iau fiinţă două proiecte mari de care ne bucurăm şi astăzi: Linkedin şi WordPress. În acea etapă Internet-ul avea în componenţă 40.912.332 website-uri şi 778.555.680 utilizatori, cu o distribuţie de 19 utilizatori per website.  Un an mai târziu Mark Zuckerberg înfiinţează TheFacebook ca un proiect de networking online pentru studenţi. În istoria Internetului au existat două perioade de descreştere, în 2010 şi în 2013. Potrivit Internetlivestats.com acum există 1,195 miliarde website-uri, din care 75% sunt inactive sau au doar site-uri parcate pe un domeniu.  Cifra este de-a dreptul copleşitoare, considerând că populaţia globului, potrivit census.us, este de 7,222 miliarde locuitori. Aceasta înseamnă că există un site la fiecare 7 locuitori ai Terrei, în condiţiile în care nu fiecare locuitor este implicit utilizator de Internet! Vorbind despre utilizatorii, la nivel global rata de penetrarea Internetului este de 42,3%.

 

42,3% din populaţia Pământului foloseşte Internetul

 

Potrivit unui raport al  Internetworldstats.com, la finalul celui de al doilea trimestru al anului 2014, 45,7% din utilizatorii de Internet  din lume sunt locuitori ai Asiei. Cu toate acestea, Asia are o rată mai mică de penetrare a Internetului faţă de Statele Unite ale Americii (34,7% faţă de 87,7%).

Europa deţine 19% din totalul de utilizatori de Internet, ţările fruntaşe fiind UK, Islanda, Austria şi nu în mod suprinzător Leichtenstein, cu rate de penetrare depăşind 80%. România, potrivit aceleiaşi surse, are o rată de penetrare a Internetului de 51.2%.

În ce priveşte România, dacă în 2001-2002 providerii  furnizau intensiv conexiunile dial-up, alături de linii închiriate (potrivit raport ANRC, pg. 58), potrivit Autorităţii în domeniul telecomunicaţii, în 2013 existau 3,8 milioane conexiuni de acces la Internet în puncte fixe, cu o creştere de 8% faţă de anul precedent (ANCOM, pagina 36). Surprinzător sau nu, Intenetul mobil surclasează Intenetul fix cu 13,6 milioane conexiuni de Internet în puncte mobile.

 

Facebook-ul bată-l vina!

Potrivit alexa.com primele trei website-uri în preferinţele românilor sunt google.ro, facebook.com şi… google.com… Dacă google 2 e de înţeles, existenţa Facebook în top 3 spune câte ceva despre modul în care românii savurează Internetul în acelaşi timp ca mod de interacţiune socială.

Pe de altă parte socialbakers.com arată că în decembrie 2014 pe primul loc în topul brand-urilor pe Facebook se află Lidl România cu 1.375.551 fani (92,9% locali), urmat de Aquacarpatica cu 984.550 fani. Tot Lidl este brand-ul care stă cel mai bine la timpul de răspuns (134 min, 99% rata de răspuns), urmat de Vodafone si Orange. Deşi este un timp de răspuns nu tocmai scurt, rata de răspuns e exemplară.

 Totodată, Jacobs Kronung România se distinge prin engament cu un procent de 5,21%. Considerând că în România Average Post Engagement Rate (procentul oamenilor care au văzut un post, au dat “like” sau “share”, au comentat) este de 0,28%, putem spune că… această cafea ne scoate din apatie!:)

 

Care este viitorul Internet-ului?

Eric Schmidt, preşedintele executive al Google, a declarat că Internet-ul sub actuala formă va dispărea. De fapt, Schmidt nu vorbeşte despre extincţie, ci mai degrabă despre noi dimeniuni ale Internetului şi al utilizării obiectelor pe bază de IP. Utilizare Internet-ului va lua alte dimeniuni, la care acum abia le putem gândi.

 

Surse:

http://www.internetworldstats.com/stats.htm

http://www.socialbakers.com/resources/reports/regional/romania/2014/december/

http://www.internetlivestats.com/total-number-of-websites/

http://news.netcraft.com/archives/category/web-server-survey/

http://www.census.gov/popclock/

http://www.ancom.org.ro/

 

Alt mod de citire

 

 

[CONTACT_FORM_TO_EMAIL id=”1″]

 

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather