Tipologii aparte de utilizator – Hateri si troli

Personalitati extreme in online.

Utilizatori si personalități extreme în online – troli si hateri

În ciuda faptului că  acestea sunt tipologii des întâlnite în mediul online,  iar publisherii întâmpină greutăți din cauza lor, Personalitati extreme in online. genul acesta de utilizatori  sunt vag definiți și confundați unii cu ceilalți, Trolls (monștri, în traducere) cu Haters ( furioși/cei care urăsc ) și vice versa. Aceastaviv și pentru că modul lor de “operare”  apare similar, există totuși diferențe. Întrucât nu există termeni în limba română  care să descrie aceste tipologii, vom folosi în continuare “Trolls” și “Haters”.

Trolls și Haters. Ce sunt?

Portalul Yahoo definește în rubrica Help “trolls”: “este cineva care în mod intenționat scrie în mod persistent mesaje inflamatorii despre subiecte sensibile pentru a “momi” utilizatorii să răspundă  sau să provoace o confruntare. De asemenea, mai considerăm drept trolls (monștri)  acei utilizatori online care abuzează de sistemul de rating pentru a-i evalua negativ pe ceilalți utilizatori.” (A „troll” is someone who intentionally and persistently posts inflammatory messages about sensitive topics to bait users into responding or provoke a confrontation. We also consider people to be trolls when they persistently misuse product features such as the ratings system to negatively target others.)

Troli

Originea și traducerea denumirii de troll se poate regăsi atât în caracterul utilizatorului de Internet (troll- creatură supranaturală -în mitologia scandinavă -hallo.ro), dar mai ales în modul în care aceștia comunică, mai degrabă agresează, ceilalți participanți ai comunității online, prin “momire” (troll – momeală -pentru pescuit – hallo.ro).

Troll, după cum  definește Yahoo, posteză  cu scop, planificat, pentru a- incita pe ceilalți la răspunsuri, de cele mai multe ori îndreptate spre ură. Nu sunt mesaje singulare, de reacție, ci constante, pe diverse canale de social media. De cele mai multe ori are cauze sau teme fixe pe tema cărora comentează constant. Urmărește subiectele și postează în mod agresiv, incitator, de câte ori are ocazia. Va reacţiona în viaţa reală, cea de persoană? Greu de spus,  un exemplu cu care m-am confruntat a fost ca în clipa în care am anunţat că voi întreprinde demersuri legale  împotriva sa să se oprească din mesaje abuzive.

Hateri

Pe de altă parte,Hater”nu a fost definit clar în termeni de utilizator Internet. Pornind de la definiția de bază a cuvântului în limba engleză ( “A person who greatly dislikes a specified person or thing. “ – “O persoană căreia nu îi place o anumită persoană sau lucru”). Acesta reacționează agresiv de câte ori are prilejul. Este un act neplanificat, este o reacție susţinută de un limbaj plin de resentiment şi ură.

 

Este un fenomen nou, dificil  de delimitat între cele două tipuri și, mai ales, între utilizatori obișnuiți care au o opinie personală divergentă. De aici și dificultatea de a gestiona comunicare online cu trolls sau haters. Inclusiv pentru specialiști în domeniul PR online sau digital media e dificil să  administreze  comunicarea cu aceste tipuri de personalități online.

O categorie aparte a apărut odată cu intensificarea  folosirii comunităţilor online pentru promovarea companiilor. Neîncadrat teoretic în niciun studiu dedicat, utilizatorul defăimător este un derivat al categoriei troll. Acesta lansează comentarii inflamatorii sau defăimătoare în mod planificat, metodic.  Mesajul defăimător agresiv nu este  cauzat de ură, ci doar pentru a provoca daune de imagine concurenței. La o analiză mai profundă a profilului acestuia, poate fi delimitat de un simplu troll/ hater. În primul rând, comentariile negative sunt adresate doar unui anumit domeniu de afaceri  sau persoane conexe companiei respective.  În al doilea rând, cele mai dese cazuri, utilizatorul are un cont recent înființat, nu este foarte activ în alte comunități sau alte pagini de socializare, are legături cu una dintre afacerile concurente sau angajați ai unei alte firme din domeniu, conexiuni de  geolocalizare sau domenii de interes.

Personalități extreme: online versus offline

Într-un studiu elaborat în 2004, John Suler  remarca un model compotamental al unor utilizatori de Internet,  pe care l-a numit efectul dezinhibiției online.  Este vorba de un mod devinant de a fi pe Internet, diferit de cel pe care „personas” îl  au în viața zilnică și în proximitatea în care persoanele, utilizatori ai Internetului,  se desfășoară. Oamenii de știință, precum Suler au remarcat  prin studii cantitative și calitative, cum în mediul online oamenii își eliberează emoții pe care și le-au înfrânat în lumea reală, dorințe îngrădite sau frici.

Există cazuri duse duse la extrem în exprimarea comportamentelor utilizatorilor online. Pe de o parte, există acei utilizatori care dau dovată de o mai mare generozitate, dragoste, ieșind în întâmpinarea celorlalți oferindu-le ajutorul. Suler numește acest mod de a fi online, acest tip de comportament, drept dezinhibiție benignă.

Pe de altă parte, există acei utilizatori online  care tind să devină nepoliticoși sau amenințători, vizitatori fervenți ai mediilor online care inspiră crimă, perversiune și teroare, medii pe care sub nicio o formă nu le-ar frecventa în mediul fizic. Această manifestare extremă e numită de către Suler dezinhibiție toxică.

Unii cercetători afirmă că în acest mediu, gamerii dezvoltă relații sociale, mai ales în mediile persistente. Jucătorii interacționează în această lume unul cu celălalt  pentru a crea o istorie comună. Sey merge un pas mai departe și în urma unor studii cantitative, afirmă că jocurile online ar ajuta chiar în tratatarea unor afecțiuni psihice referitoare la probleme de identitate sau intimitate.

Cercetătorii au identificat șapte elemente care concură la noi modele de comportament online, la manifestarea efectului dezinhibiției: anonimatul disociativ, invizibilitatatea, asincronicitatea, introiecție solipsistică, imaginație disociativă, statusul și  autoritatea diminuate și diferențele individuale.

Foto: pixabay.com

Vrei sa inveti cine iti sunt vizitatorii?

 Urmareste- ne sau cere ajutorul. 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather