Copywriting vs content writing

content writing vs copywriting

Scrierea de materiale publicitare și redactarea de content presupun o serie de cunoștințe și abilități speciale. Cum, în orice domeniu, nu este indicat să apelezi la o persoană care știe să le facă pe toate, tot așa și în ceea ce privește marketingul este bine să cauți și să identici persoana cea mai potrivită pentru a scrie fie  copywriting, fie content writing.

Fiecare demers de prezentare, promovare și vânzare are cerințele lui particulare, ce necesită o bună cunoaștere a tehnicilor specifice și competențe adecvate. Astfel copywriting-ul și content writing-ul sunt doua domenii ale marketingului care se aseamănă și se întrepătrund, dau au și elemente care le deosebesc.

Ce este copywriting-ul?

Copywritingul este o modalitate de scriere în care tehnica se îmbină cu arta de a convinge și de a vinde. Cu alte cuvinte se folosește un limbaj specific, direct, persuasiv, ales cât mai bine pentru a transmite un mesaj publicitar. Stilul specific poate fi numit și „scriere pentru marketing”. 

Copywriting

Etimologie 

Denumirea vine de la una dintre semnificațiile cuvântului englezesc „copy”, ce înseamnă scrierea unui text sau articol publicitar, folosit pentru promovarea unui produs.

Scopul principal al redactării unui astfel de text, este acela de a prezenta, descrie cât mai special și convinge în privința nevoii de a avea și cumpăra un produs sau serviciu. 

Ca și exemplificări putem enumera: textele pentru reclame, texte pentru paginile principale ale unui site, textele pentru newsletter, textele pentru materiale de prezentare de genul catalog sau broșură, orice mesaj de marketing etc.

Ce este content writing-ul?

Content writing-ul este un stil de scriere care, pe lângă o formă de mesaj publicitar, include și alte elemente de relaționare cu publicul țintă. Printre acestea menționăm: o descriere și o analiză cât mai detaliată a unui produs sau serviciu, informare și educare, prezentarea comparativă a unui produs, o  anticiparea  a nevoilor, așteptărilor și obiecțiilor clienților, o inter- relaționare cu publicul.

content writing

Informare și educare înainte de toate

Chiar dacă și scopul acestui gen de scriere este acela de a convinge și a produce conversie, modalitatea prin care se dorește atingerea acestor scopuri este mai puțin axată pe call to action, ci mai mult orientată pe prezentare și argumentare. Tocmai de aceea, redactarea de content writing implică  o serie de abilități particulare, ce presupun mai mult tact și atenție la nevoile și intențiile publicului vizat. Scrierea specifică nu pierde din vedere nici aspecte ce țin de SEO, cuvinte cheie și optimizarea pentru motoarele de căutare.

Metoda de adresare este una indirectă, mai puțin promoțională, mai apropiată de ceea ce își dorește să afle o persoană care caută un anumit produs sau serviciu. Se pune mai mult accent pe câștigarea încrederii, pe loializare și pe fidelitate.

Exemple de ”piese” de content

Printre formele de scriere pe care le putem include la această categorie avem: textele de blog, infograficele, descrierile de produse și de categorii de produse, ghidurile de cupărător etc.

Confuzii, asemănări și diferențe între copywriting și content writing?

Copywriting-ul și content writing-ul sunt două forme de scriere la care trebuie să apeleze orice companie pentru a se prezenta și promova adecvat, eficient și performant. Ambele servesc unor scopuri de marketing clar definite, se întretaie și acționează înspre direcții asemănătoare, precum cele ale atragerii cât mai multor clienții și conversiei. Însă între ele există și deosebiri ce nu pot fi trecute cu vederea. De aceea ele nu trebuie să fie confundate niciodată.

Asemănări între content și copywriting:

  • redactarea unui text pentru un public țintă;
  • un text de calitate, scris de o persoană  cu abilități reale de scriere;
  • limbaj creativ și îngrijit;
  • o modalitate de exprimare unitară;
  • scriere orientată spre anumite scopuri comerciale;
  • susțin o imagine și un brand.

Deosebiri între content și copywriting:

  • În timp ce copywriting-ul este direct și persuasiv, contentul este indirect,  mai mult informativ și educativ.
  • Copywritingul trebuie să includă un mesaj creativ, bine ales, condensat, cu mare putere de penetrare și convingere. Contentul poate fi mai descriptiv, mai temperat, cu un mesaj prietenos, lăsând clientului posibilitatea de a alege și decide în privința a ceea ce vrea.
  • Contentul poate servi unei varietăți mult mai mari de scopuri, decât cele de a convinge și determina la acțiune. El poate servi și aceste scopuri, dar și pe cele, de prezentare cât mai detaliată, educarea gusturilor audienței, eliberarea de anumite temeri legate de un produs sau serviciu, criterii de selecție potrivită a unui produs, cum să întreții un produs pentru a-i prelungi viața, ce să faci sau să nu faci pentru a te bucura mai mult de alegerea ta, elemente, produse, servicii conexe cu produsele sau serviciile aflate în ofertă etc.

Tehnici pentru a crea content de calitate

Pentru a servi cât mai bine scopurilor de marketing vizate, scrierea materialelor de prezentare și promovare trebuie să respecte o serie de principii și valori.  Fie că este vorba de copywriting sau de content writing, acesta va produce rezultatele vizate dacă:

  • Textul are mereu în vedere publicul țintă 

În funcție de domeniul de activitate, mesajul, limbajul și textul trebuie să fie potrivit pentru publicul vizat. Într-un fel trebuie să sune un mesaj B2B și în alt fel un mesaj B2C. Limbajul pentru a promova produse de lux ori produse de masă va trebui să fie diferit. Într-un fel te poți adresa persoanelor peste 60 de ani și altfel celor de 20 de ani. 

  • Mesajul este întotdeauna corect

Fie că este vorba despre corectitudine gramaticală sau de o prezentare corectă a produselor, limbajul ales trebuie să descrie cât mai potrivit bunurile sau serviciile pe care dorești să le vinzi sau să le promovezi. O reclamă frumoasă, fără un suport real va produce rezultate doar pe termen scurt.

  • Text potrivit canalului de promovare ales

Într-un fel trebuie să arate textul pentru o reclamă într-o publicație centrală și în alt fel o postare pe o pagină de socializare. În funcție de publicație, canal, publicul vizat, textul trebuie să fie adaptat și adecvat.

  • Mesajul este unitar

Pentru a susține un brand și o imagine, toate textele publicate trebuie să fie scrise într-un anumit stil și să transmită un mesaj unitar. Prin această unitate și prin originalitate, se construiește și se consolidează percepția despre o firmă și un brand. Dacă mesajul este unitar, clienții pot identifica mult mai simplu compania, serviciile și produsele.

  • Să aibă în vedere anumite scopuri

Limbajul ales pentru redactarea unui text trebuie să fie orientat și adecvat unei intenții sau ținte de conversie vizate. Astfel unul va fi textul scris pentru a prezenta un produs, altul cel pentru a vinde un produs, într-un fel vei scrie pentru a anunța o mare campanie de reduceri, altfel vei concepe un text pentru a oferi cât mai multe detalii despre un produs. De preferat este ca toate demersurile de marketing prin conținut să fie create având mereu în minte o strategie și să fie măsurate periodic pentru a li se vedea rezultatele și eficiența.

  • Să fie scrise de un copywriter sau content writer profesionist

Talentul este înnăscut. Însă nu orice bun copywriter poate fi  și un content writer priceput și viceversa. Experiența și cunoașterea în detaliu a unui domeniu de activitate pot avea de multe ori un cuvânt greu de spus în calitatea livrată. La ora actuală marketingul a evoluat foarte mult, fiind nevoie de mult mai multe cunoștințe și informații la zi pentru a obține performanță. De aceea, dacă vrei să beneficiezi de redactare de texte diferențiate, scrise în mod profesionist, alege să lucrezi cu profesioniști.

Dacă vei știi să faci diferența între copywriting și content writing ai mult mai multe șanse să îți adaptezi scrierea la ceea ce presupune fiecare dintre acestea sau să ceri agenției cu care lucrezi ceea ce îți dorești. Redactarea de conținut de orice fel trebuie să țină întotdeauna seama de o serie de ținte de marketing, pentru care redactarea de texte potrivite este foarte importantă.

Ai găsit articolul interesant? Aboneaza-te la newsletter!

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather