De ce ”încerci” de toate, dar nu ai rezultate? Despre planul de marketing și ”frâna” antreprenorului

plan de marketing

Ti s-a întâmplat să spui am încercat toate metodele de promovare, dar nu ai rezultatul dorit? Să ai senzația că site-ul tău performant este precum o un Titanic în derivă? Poate chiar așa era în lipsa coerenței și a unui plan de marketing care să te ducă la rezultatul dorit. Online-ul ne oferă o supra- abundență de instrumente, dar direcția afacerii este în planurile tale, ale noastre antreprenorilor.

În perioada aceasta toate companiile comunică, mai ales cele de markerting online. Toate dau sfaturi bune, chiar dau. Dar riști să fii prins în mrejele în a încerca tot și a face nimic. Astfel,  întoarce-te la bază, la planul inițial. Iar dacă nu îl ai, poate acum e timpul să îl faci. 

De ce nu aveți rezultate în lipsa planului de marketing?

Primul aspect este că online-ul ne oferă posibilități nelimitate în promovare, dar nu toate afacerile scalează așa cum și-ar dori. Aceasta pentru că nu există o strategie clară care să cuprindă de la concurență și preț la direcții de clare de promovare. 

A doua provocare a proprietarilor de afaceri și magazine online este că ”încearcă”. Au găsit un articol pe net o metodă minune, o testează, ia dacă nu a mers de prima oară mai încearcă ceva. E bine să testezi metode dferite, dar inclusiv perioada de probă are nevoie de mai multă consistență. Și mai funcțional este să testezi fiecare metodă pe rând, dar de fiecare dată să iei o decizie dacă merge sau nu doar după ce ai dus-o la perfecționare. 

Iar alte ori trebuie să admiți că nu ai început cu ce trebuie, că nu ai avut niciopdată o direcție,  că produsul sau gamele și/sau prețurile nu erau exact ce trebuia nu îți știai piața, iar tot ce ai avut a fost o idee. Făcând asta poți să reconfigurezi traseul și niciodată nu e prea târziu.

marketing plan - intrebare


Structura de bază în planul de marketing al unei firme indiferent de dimensiune 

  1. Documentarea. Informații generale despre produs, istoric pe piață, SWOT, competiție etc
  2. Piața țintă
  3. PRODUS
  4. Concurență
  5. Misiunea
  6. Preț, poziționare, marcă ( mărci)
  7. Strategii de marketing pe diverse paliere
  8. Buget
  9. Targhetul campaniilor de marketing
  10. Monitorizarea rezultatelor. 

De ce nu ne ținem de planul de marketing?

Vă las să vă gândiți la propria afacere pentru o clipă. Apoi din experiență adunată spun că e un cumulul de lucruri pe care antreprenorii îl ignoră. 

Din experență, sunt două mari categorii de antreprenori, iar aceste sincope se manifestă în funcție cu cine sunt antreprenorii. Descrie extremele, există o varietate de oameni și stiluri antreprenoriale între, mare parte adaptabile care fac lucrurle să meargă. 

Antreprenori care au idei, dar nu au planuri.

  • Nu se documentează și nu analizează temeinic (1)
  • Nu au stabilit clar piață, produs și nici măcar preț (1,2,3,6)

În mod interesant, din câte am observat în timp unii dintre aceștia au sub o formă sau alta definită misiunea companiei. Poate nu tocmai clar, dar știu de ce merg să își facă treaba. Sunt genul de antreprenori care au un vis și îl urmează. Ce ar trebui să lucreze să își ducă la capăt planurile? Consistența, temeinicia și, poate, pentru unii dintre ei, abilitatea de a lucra cu cifre și termene. 

Aceștia sunt și cei ma dispuși să schimbe, chiar dacă aceasta înseamnă să facă și să urmărească planuri.  Iar dacă nu le fac sau urmăresc ei, au flexibilitatea de a lăsa lucrurile să curgă angajând oameni potriviți pentru că au o formă de adaptare. 

Antreprenorii perfecționiști

Aceștia planifică temenic cifre, termene, prognoze și strategii. Ce îi oprește totuși? Nu știu dacă ei știu de ce fac ceea ce fac în fiecare zi, dar ei știu că vor să fie perfect, confirmat perfect de alții, iar afacerea să le aducă bani și siguranță.  În spate poate fi o vagă conturare a propriilor planuri sau  frica de eșec (sau chiar de succes) care le trage frâna de mână. Așadar doar încearcă metode de marketing, eventual dau vina pe cineva, dar nu își asumă toate cele 10 puncte.  Aceasta pentru că de multe ori nu le este lor clar care este diferențierea companiei lor, cu atât mai puțin să se poziționeze în fața clienților ca fiind diferiți și oferind plus valoare prin produse și servicii. Totuși, când dau drumul strategiilor, lucrurile merg uns pentru că au luat în calcul toate aspectele negative și lucrurile merg bine pentru că nu merg rău. 🙂 Tipul acesta de antreprenori au o doză de de control și dificultăți să delege marketingul sau orice alt aspect unei terțe persoane sau companii pe motiv că… nu fac lucrurile perfect.  Puțină flexibilitate și încredere, plus stilul personal i-ar ajuta ca lucrurile să meargă bine pentru că merg bine pur și simplu. 

Nu există doar alb și negru 

Este evident că suntem unici, iar între cele două tipuri există o întreagă paletă de antreprenori-oameni. Între alb și negru sunt foarte multe nunațe. Dar am scris despre aceste mari tipologii de antreprenori pentru că atunc când planurile nu înaintează nu există neapărat ”vină”, ci cauză. Iar cauza e frâna pe care o trage chiar antreprenorul fără să își dea seama.

În articolul următor comentez cele 10 puncte. Nu pot să vă spun ce să faceți pentru că este ideea voastră, produsul vostru și visul vostru. Pot în schimb să punctez unele chestii pe care le-am observat. La mine și la alții. 

Până atunci vă îndemn analizați decalogul de mai sus și să vedeți unde puteți îmbunătăți sau schimba din rădăcini. Eu asta o să fac, pentru că și eu sunt om înainte de antreprenor. 

Ce puteți face în prima etapă pentru planul vostru de marketing

Doar puneți-vă întrebări și scrieți.  Nu întâmplător am pus acea descriere generalizată a antreprenorilor în relație cu planul de marketing. Întreabă-te care e mai aproape de stilul vostru și găsiți calea să deveniți fie mai temeinici, fie mai flexibili. 

Apoi:

  • Documentați-vă.
  • Analizați produsul. Întrebati-vă cum aduce acesta utilitate în viața clienților voștri și cum îl puteți îmbunătăți. Pentru ei și voi.
  • Cine vă sunt clienții, cui vă adresați? Ce au nevoie? Ce le place? Ce buget au? Cum petrec timpul online? Empatizați, toolurile AI încă nu au această capacitate.
  • Analizați prețul. E prea mare pentru ce valoare oferă clientului? E prea mic pentru cât muncă implică? Puteți să oferiți produse la prețuri variate? Aveți o anumită piață target?
  • Stabiliți un buget clar lunar/ anual. 
  • Revizuiți strategiile de marketing. Se potrivesc toate clientului? Se încadrează în buget Merită? Faceți o listă de priorități pentru strategiile de marketing pe care le aveți în gând și ideiile care vă vin în feed. 

Pe curând!

Corina Ștefan

NB: Distribuind acest mesaj in social media, o parte dintre datele tale cu caracter personal vor fi cunoscute. E fain, ajungem sa ne cunoastem online. Totusi e bine sa stii.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather