Uzabilitate pentru accesibilitate

Conținut fără frontiere

Conținutul contează, dar înainte de toate trebuie accesat de toți

Echipe de webdesign, programatori și marketeri  iau în calcul foarte multe aspecte grele când Accesibilitate vedere a continutului unui siteproiectează un nou proiect online: responsiveness, pagini statice, landing pages etc.  Acestea sunt o consecință firească a evoluție tehnologiei. Spre deosebire de Europa Occidentală și, mai ales, Statele Unite ale Americii, dezvoltatorii web pun prea puțin accent pe aspectele funcționale, de uzabilitate pentru accesibilitate ale unui site. Este o situație care implică o pierdere în ambele direcții. Pe de o partea afacerile pierd o parte din public, în același timp acel public nu are acces la conținutul existent.

 

La ce se referă accesibilitatea conținutului, de fapt? Sunt unele aspecte ale website-urilor care împiedică o parte a utilizatorilor, majoritatea persoane cu dizabilități, să acceseze conținutul unei pagini standard. Sunt detalii relativ minore care pot îmbunătăți experiența tuturor vizitatorilor în interacțiunea cu website-ul.  

În continuare descriem principalele dificultăți care pot apărea pentru utilizatorii unui website.  De asemenea, vă oferim solutii simple  care vor face mai mulțumiți toti vizitatorii, cu sau fără dizabilități.

 

Accesibilitatea websiteului pentru dificultăți de vedere

 

Este cea mai des întâlnită problemă pe care utilizatorii o au. De la miopie, la astigmatism, în forme minore sau dimpotrivă, toți apreciază website-urile care le facilitează accesul la conținut.

Imaginați-vă ce ar face un utilizator de Internet cu un nivel ridicat de hipermetropie care este obligat sa citească un text scris cu fonturi mici, de culoare gri, pe un fundal gri? Foarte probabil să părăsească website-ul.

Caracterele de dimensiuni mari, în culori contrastante (negru pe alb, de exemplu) ajută maxim. Suplimentar, puteți implementa plugin pentru mărirea literelor pe diferite niveluri de dimensiune. Această mai ales dacă ”template-ul” standard are “font-uri”  de dimensiuni prea mici.

 

Majoritatea experților SEO știu că “Alt Text” (alternative text) din spatele imaginii este important pentru website, de aceea îl completează cu sfințenie, adăugând cuvinte cheie potrivite temei paginii. De fapt, “Alt Text” a fost conceput pentru persoanele cu dificultăți de vedere. Întrucât  există utilizatori care nu pot vizualiza imaginea, aceștia caută acest text alternativ, care ar trebui sa conțină o descriere  succintă a imaginii.

Aici intervine o contradicție între ceea ce “prinde” foarte bine în content/inbound marketing și soluții practice care să se adreseze tuturor vizitatorilor: infografic. Ca să  aibă o mai largă adesabilitate, un infografic ar trebui să fie însoțit de explicații text pentru vizitatorii care au dificultăți de văz.

 

Accesibillitate pentru dificultăți locomotorii

 

În acest caz,  acccesul utilizatorului la mouse si tastatura poate fi limitat. Un meniu simplu, în care poate naviga fără să apeleze foarte mult la tastatură ajută vizitatorul. De asemenea,  este folositor un buton de căutare, plasat cât mai aproape de meniul principal, care să îi întoarcă piesele de conținut dorite. Acestea, bineînțeles,  ar trebui să fie accesate fără prea mare efort.

 

Adaptări practice ale website-urilor pentru utilizatorii cu dificultăți de auz

 

Este evident ca persoanele cu dificultăți de auz nu au cum sa acceseze conținutul unui podcast sau al unui discurs dintr-un fișier video.

Și în acest caz există o soluție simplă: caption care descrie ideea principală. Mai mult chiar, puteți transcrie întregul conținut audio în format text, infierent că este audio sau video.

 

Uzabilitate pentru publicul care sufera de dislexie

 

Este una dintre cele mai comune forme de dificultăți de învățare , 75%-80% dintre copii care sunt educați în forme speciale de învățământ suferă de dislexie. Asadar ne adresăm unui public relativ larg, public pe care website-urile îl pot pierde. În egală măsură pierd și persoanele cu dislexie șansa egală de accesa sau parcurge acel conținut.

 

Spațiul alb în pagina e binevenit, mai multe rânduri albe chiar, după cum ajută si alinierea pe la stânga în loc de loc de justify.

 

Acestea au fost recomandări de bază pentru îmbunătățirea unui website, simple, aplicabile, relativ cu o largă adresabilitate.

 

Poate vă întrebați de ce am scris  aceste detalii, în contextul în care spuneam la începutul articolului că aceste aspecte sunt cel mai des ignorate. IXPR a devenit Unitate Protejată (UPA) fiindcă într-adevăr își dorește să schimbe ceva în experiența persoanelor cu dizabilități din România.

 

Poate ar fi un bun început să vă îmbunătățiți  uzabilitatea website-ului și să îl adaptați pentru acces la conținut fără frontiere.

 

Pentru asistență, contactați-ne!

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Write a Reply or Comment

Your email address will not be published.