Cuvinte și intenția de căutare în Google. De la Saussure până în anul de (diz)grație 2020.😀

 

Vi s-a întâmplat ca în facultate să faceți vreo materie, aparent ciudată, și să vă întrebați la ce vă folosește treaba asta în viață? Sunt mai mult de 20 de ani pe când în facultate mă întrebam la ce mi-ar fi util structuralismul lui Saussure și semiotica. Și poate că vă întrebați care e faza între Saussure și algoritmii ”Googlici”. Apoi vă întreb retoric: ce a fost mai înainte : oul sau găina? Ce credeți?

Saussure este doar un argument și o ilustrare  să  exemplific cum limba naturală – cea definită de lingviști – este aceeași cu cea din algoritmii Google.  Atunci și acum. Încă de la hieroglife încoace, limba scrisă a avut semnificație (înțeles) și semnificat (semn), așadar a fost o intenție a mesajului. A cuvintelor, a intenției și a contextului.  

Cuvintele sunt întotdeauna între semn și înțeles.

Lingvistică și articole SEO? Da, ambele implică limbajul natural.

Încă de la început spun că nu sunt un teoretician al limbii, așadar explicațiile le voi da cât mai simplu și nu neapărat ca ”la carte”. 

Clar este o legătură între lingvistică și cuvinte cheie în sensul optimizării pentru motoare de căutare. Cuvintele sunt parte a unei limbi. Ce a făcut Saussure în plus a fost că a evidențiat limba ca sistem, cu o structură clară, multiplicabilă, indiferent de limbă.

Așa cum vedem acum în mod evident la Google și după cum observăm că ne îmbunătățește rezultatele în căutare pentru că ne cunoaște intenția. 

ai mai căutat și…. 😆🤭

Despre aceste lucruri voi scrie în continuare. 

Ce intenționez să subliniez prin acest articol despre intenția de căutare vs lingvistica generală?

Acesta este un articol prin care încurajez să folosim limba naturală așa cum este, chiar dacă avem obiective SEO. Am avut păcatele mele. Pot repara argumentând că folosind limba naturală în structura ei firească este calea pentru optimizare acum și mai târziu. Doar îmi doresc să încurajez contenterii să scrie după cum vorbesc. 

gluma cuvinte cu prepoziție
… cu prepoziție 🤭

Sunt sigură că în vorbire pun prepoziția și articulează cuvântul. Dacă scriitorii plătiți (copywriterii) primesc o listă de cuvinte cheie să treacă dincolo de bifă și să  citească dincolo de rânduri intenția utilizatorului. Să se întrebe care e semnificația căutărilor lui? Care e nevoia? Ce vrea acel om să citească?

Cam așa cum listele de cuvinte cheie 😆

 Da, vorbim despre utilizatori, dar utilizatorul este un om. Un cititor. Ești tu acum. 

Și texte SEO însemnă să depășim forma fără fond. Suntem în anul de (prea puțină) grație 2020. 

Care e faza cu structuralismul lui Saussure în articolele SEO în 2020?

”Regele a murit, trăiască regele!” 

Cam așa și cu limba. Este un sistem viu, în continuă transformare. Apariția motoarelor de căutare nu a schimbat limba, ci, temporar, a mutilat-o în unele ”piese de conținut” (descrieri de produse, articole etc). Aceasta pentru că în  lupta pentru poziționarea în Google s-a renunțat la articularea substantivelor și la prepozitii genitivale. Plus, că  uneori s-a inversat nefiresc sintaxa, ajungându-se la unele rezultate cel puțin haioase, cum veți vedea în continuare. 

Cuvintele evoluează, se schimbă, apar unele noi, dar limba e vie și e un sistem. Un sistem teoretizat cu mai mult de un secol jumătate în urmă și despre care voi descrie cum îl aplicăm acum în contextul optimizării textelor pentru motoare de căutare. 

Cuvântul are semnificații diferite, în contexte diferite. Limba ca sistem de la Saussure pornire. 

Saussure vedea limba ca un sistem desfășurat pe două axe. Un sistem în care același cuvânt, semn, poate semnifica  lucruri diferite în contexte diferite. 

La fel este Google acum: un analist al limbii naturale. Numai că o face cu ajutorul algoritmilor în continuă perfecționare. 

Un exemplu comun: 

La parchet are loc X proces

Parchetul e trainic. 

Parchet e același cuvânt, dar plasat în două contexte diferite. În căutări veți primi rezultate în funcție de 

  • un extra  atribut –  Parchet pe lângă tribunal sau parchet din lemn
  •  sau în funcție de căutările voastre anterioare.  
  • Dacă mai adăugați un cuvânt (atribut, substantiv – de cele mai multe ori fără prepoziție genitivală în căutăriile Google)  rezultatele se rafinează Parchet pe lângă tribunal  București –  iar rezultatul este siteul sau poziționarea pe hartă a instituției ;  parchet din lemn preț – Google store (eventual), imagini și alte magazine online. 

 Aveți grijă ce căutați, Google vă demască neintenționat! 🤭 

Saussure interpreta chiar emoția și nuanțele contextualizării. Google are algoritmi să descopere emoții, după cum arată aplicația NLP. Dar oare reușește să suprindă ceea ce nici noi nu înțelegem? 😏

Hai să vorbim despre structuralism pe cele două paliere:  limbă naturală și optimizare în motoare de căutare – elemente care, din punctul meu de vedere, nu pot fi disociate. 

Sincronia/ Diacronia 

 Limba se schimbă de-a lungul timpului se modernizează.  E, până la urmă, un sistem flexibil. 

În Google, tiparul de căutare se schimbă în funcție de tendința de căutare a utilizatorilor. 

În ambele situații, cititorul, utilizatorul, dictează interpretarea/ semnificația. 

acel înțeles profund…🤭

Sistem/ Proces

Structuralismul arată că fiecare proces (rostire, scriere șa ) are un sistem de a sublinia legile care îl guvernează respectivul proces. Sistemul apare condiționat de context. 

În ambele cazuri (limba naturală vs cuvinte cheie în optimizări). Așa avem sintaxa vs înțeles. 

articole seo - Ai goolge are prepozitie
Este print screen din toolul AI NLP al Google. Google are prepoziția la el. 😀

Aici imagine  Google  NLP  cu relația dintre cuvinte. 

Paradigma / sintagma

Axa paradigmatică 

– este vorbirea, rostirea.  Ca o glumă și o chestie interesantă, odată cu căutările voce, vom fi forțați să articulăm cât mai corect pentru a fi înțeleși. Roboții ne fac educație, nu?

Axa sintagmatică

 – aprofundează toate legăturile care pot exista între semnificat și semnificant. Acum le vedem drept cuvânt cheie versus intenție. Există cuvinte interschimbabile care nu modifică semnificația, ci doar semnificatul. 

sassure versus articole SEO

Exemplu din limba naturală                         Cautări/ cuvinte cheie

Cat sat on the mat                                    cadouri barbati

Dog sat on the mat                                   bijuterii barbati

Log sat on the mat                                     rochii barbați

ie exemplul în limba engleză e cules din studiu. Referința e mai jos.

Este evident că ultimul rând e în afara oricărui context natural. Așa ar vedea, cel mai probabil, și ”roboții” și AI, doar la fel se întâmplă cu intenția de căutare, ca în exemplul ”parchetului” de mai sus.  

Încă un aspect. Am scris cuvintele cheie așa cum sunt sugerate acum de Google. În limbajul curent folosim prepoziția ”pentru” și așa ar trebui să fie și în text, chiar dacă un client cere să scrii SEO.  Mai devreme sau mai târziu prepoziția ne va lovi în utilizatorul final și chiar în mult dorita optimizare. 

Cum vă ajută această pledoarie?

Orice articol are o semnificație pentru utilizator și indică intenția de căutare. Documentarea cuvintelor cheie ajută la stabilirea intenției: ce vrea să știe utilizatorul – cititor despre acel subiect cuprins într-un cuvânt cheie. 

Când scrieți un articol depășiti limita de a include acele cuvinte ca ”piesa de conținut să fie SEO”. Încercați să  descoperiți dincolo de ele, cât mai elaborat, interesul utilizatorului. 

Cum aflați ce anume vrea să știe utilizatorul?  Analizând ce altceva a căutat. Nu doar pe cuvântul cheie dat, dar și secundar.

E doar un exemplu, analizat sumar. 

Cuvânt cheieCăutări similare 1 Căutări similare 2 etc
Cadouri femeiIdei cadouri femei zi de nastereCadouri zi de nastere femeiCadouri femei zi de nastere forumIdei cadouri femei 50 aniCadouri speciale pentru femeiCadouri de ziua de nastere pentru copiiCadouri Făcute Manual Pentru Zi De NaștereIdei cadouri femei 30 aniCadouri pentru femei pretentioase
idei cadouri femei 50 ani
Cadouri personalizate 50 ani femeiIdei cadou 50 ani barbatIdei de cadouri pentru femei 60 aniCadouri haioase 50 aniSurprize la aniversarea de 50 aniIdei cadouri femei zi de nastereCadouri 50 aniCadouri pentru femei pretentioase

Idei cadouri femei 30 aniIdei cadouri femei 30 aniCadou 30 ani barbati
Idei aniversare 30 aniCadouri pentru femei pretentioaseIdei de cadouri pentru femei
Cadouri personalizate 30 de ani
Ce cadou poti face unei feme
iIdei cadouri femei 25 ani
Idei cadouri femei 25 ani
Cadouri pentru femei pretentioase
Idei de cadouri pentru femei pretentioase
Idei cadouri femei 30 ani
Ce cadou poti face unei femei
Idei cadouri femei zi de nastere
Idei cadouri femei 50 ani
Cadouri fete 20 ani
Cadouri femei 40 ani
Idei De cadouri
Ce cadou poti face unei femei
Cadouri femei ieftine ( n.a. haios și nu prea. Dacă nu era era Google mă gândeam la altceva. 😀 ) 
Idei de cadouri pentru femeiIdei cadouri femei zi de nastereCe cadou poti face unei femeiIdei cadouri femei 25 aniCadouri ieftineCadouri sub 30 leiSite cadouri barbatiIdei De cadouri
Cadouri femei 40 ani
Idei cadouri femei 40 aniSurpriza aniversare 40 aniCadouri personalizate 40 aniCe cadou poti face unei femeiCadouri pentru femei pretentioaseCadouri de suflet pentrufemeiIdei cadouri femei 30 aniCadouri pentru ea 

Și tot așa. 

Cuvintele cheie eu le văd ca întrebări cărora să le dau răspuns prin articol, nu ca bife de inclus. Simplist interpretând, din căutări înțeleg că utilizatorul are nevoie de ideei de cadouri pentru femei de diferite vârste, mai ales pentru zi de naștere sau aniversară. Caută sfaturi mai ales pentru alegerea cadourilor pentru doamne pretențioase. Iar când au nevoie de un cadou ieftin, prețul maxim e 30 de lei. 

Din tabelul de mai sus înțeleg că  va trebui să scriu un articol despre cadouri pentru doamne pe care, cel mai probabil, îl va citi un bărbat sau o cunoștință de sex feminin a sărbătoritei, iar eu trebuie să-mi ajut utilizatorul. Îi dau sfaturi și să îl ghidez să cumpere cadoul potrivit persoanei  (pretențioase, sic!)  și adecvat bugetului ”ieftin”, când e cazul. 

În text putem dedica prețurilor un mini-subcapitol. Cu un intertitlu adecvat, ușor de reperat. 

Utilitatea intertitlurilor și de ce includerea unor cuvinte cheie în acestea

Acele intertitluri – H-uri (:) ) delimitează intenția, semnificația și ajută utilizatorul să găsească informația rapid în contextul potrivit. În acest caz în articol.

Nu doar Google e un robot și noi suntem pe pilot automat în activitățile curente.  Pe măsură ce citeați vă gândeați că asta faceți? Așa credeam și eu. 🙂 

Nu, doar luați informația de care aveți nevoie.  Și cu cât este mai bine organizat, cu atât mai ușor de citit, iar utilizatorul mai mulțumit. 

Am clarificat și de ce e util ca articolul să fie structurat lizibil și logic. 

Google ajută utilizatorul, ajutându-se și pe el regăsind informația relevantă în acele h-uri. 

Așadar cum ne ajută cuvintele cheie?

Cuvintele cheie sunt un instrument grozav în content marketing, chiar de bază.  Ne ajută să înțelegem ce își dorește de la noi utilizatorul, potențial cumpărător. Ne ajută să vedem volume și să estimăm trafic pentru top poziții. 

Mai fac un lucru grozav – ne introduc în contextul nevoii lor prin căutări și  acele cuvinte cheie similare. Căutări care sunt nevoi și întrebări cărora content writer-ii au menirea să le răspundă, iar proprietarii afacerii să le livreze serviciile sau produsele. 

cuvinte cheie similare de documentat pentru un articol seo

Pentru copywriter- ii plătiți există o capcană fină în a răspunde cerințelor clientului care vrea cuvinte cheie și a răspunde utilizatorului care vrea informații. Servindu-l pe ultimul îi servește pe amândoi. 

De ce această pledoarie despre cuvinte cheie și lingvistică? În loc de concluzie

Nu scriu aceste lucruri să vă bag în ceață, nici să vă impresionez, ci mai degrabă să atrag atenția și să vă ajut. La baza optimizării textelor – așa căutatele  articole SEO-   e limba naturală și ar fi frumos să nu o modificăm pornind de la algoritmi, ci invers, algoritmii să se adapteze limbajului nostru. 

Privind limba ca sistem am putut anticipa ce ar însemna un text ”optimizat” pentru generația viitoare de Googlici. Și încă văd lucruri care se vor modifica. 

Textele optimizate, de fapt, ar trebui să înceapă și să sfârșească utilitatea informației, plasată în context. De fapt, aceasta este și intenția de căutare (voi dezvolta în alt articol). Cu limba ca sistem, limba naturală, așa cum e ea. Să nu mai ajungem la sintagme precum ”femei ieftine” când nu e cazul. Ar trebui să înceapă de la semnificație (intenția de căutare, ce dorim să comunicăm) și să ajungă la semnificat – cuvântul cheie- care și el, la rândul lui, are o structură. Și un înțeles dat de ascultător/ cititor/ utilizator.

… înțelesul e dat de utilizator și contextualizare. 🤣

Cuvintele cheie sunt un instrument util să ajutați utilizatorul. Intuiția limbii naturale e cea care dă linia și direcția documentării, a structurii textului și a informației utile.

Într-un articol viitor voi detalia concret cuvinte cheie în limba română  versus intenția de căutare (cumpărare – commercial, informare- informational, localizare- navigational, tranzațională – transactional). 

***

La început a fost cuvântul și, da, cuvântul e primordial în limbă și în gând. Iar în optimizare, cuvintele cheie sunt baza de la care pornește orice documentare. Totuși, ar trebui începută cu utilizatorul în minte, nu cu textul final în care uneori se bifează liste de cuvinte cheie.  

Toată pledoaria Saussure era menită să arate că limba este vie, dar  este un sistem cu o structură. Limba este vorbită de oameni care prin vorbire/ scriere caută comunicare chiar și în căutări, de tipul întrebare – răspuns. 

Utilizatorii, prin căutări, manifestă nevoie. Prin rezultatele Google și textele scrise de noi – au răspunsuri scrise / vorbite într-o limbă naturală firească și cu informații utile. 

Hai să le dăm ce au nevoie!

Cu drag ,

Corina Ștefan

Resurse

https://www.persee.fr/doc/hel_0750-8069_2012_num_34_1_3235

https://www.woorank.com/en/edu/seo-guides/search-intent

https://cloud.google.com/natural-language/docs

Vrei să citești și alte articole?

NB: Distribuind acest mesaj in social media, o parte dintre datele tale cu caracter personal vor fi cunoscute. E fain, ajungem să ne cunoaștem online. Totuși, e dreptul tău să știi.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather