Etapele scrierii unui articol bun. ✅Incepe cu cititorul in gand

Ce inseamna un articol bun pentru tine? Te-ai gandit ce ar insemna un articol bun pentru client? Dar pentru cititor? Pana la urma, cel din urma conteaza si ar trebui sa fie cel dintai in gandul tau cand scrii un articol. 

Poate te gandesti ca e simplu sa scrii un articol pentru site. Poate crezi ca tot  ce trebuie sa faci   este sa stii cate ceva despre ce vrei sa vorbesti si apoi sa incepi sa scrii. Dar, atunci cand te asezi la tastatura, s-ar putea sa ai unele surprize. Clar,  procesul poate dura mai mult decat ai fi gandit. Poti chiar sa te impotmolesti in scris pentru ca subiectul, documentarea si ideile nu se leaga intotdeauna. Uneori fara o structura clara incepi sa scrii despre mere si tragi concluzia pentru pere. 

Acesta e un scurt ghid pentru scrierea unor articole utile, practice si cu rezultate. Iti va fi de folos mai ales daca scrii pentru client.

Scrierea de articole nu e stiinta nucleara, dar nici lectia de compunere daca vrei sa fii placut de cititori si considerat de Google

De cand ti se aseaza primele idei pentru articol, pana in momentul in care scrii efectiv materialul si il publici poate dura cateva ore sau chiar si zile. 

A scrie un articol nu este neaparat stiinta nucleara, dar nici simplu nu e asa cum s-ar crede. Nu in scrisul de masa, nu in articolele pentru client.  Sunt etape de parcurs, importante de altfel. Asta daca doresti sa ai un articol bun prin care sa informezi cititorii.  Descriem pe scurt ce implica elaborarea unui articol pentru web. 

Organizarea si documentarea

Inainte de a te apuca sa scrii un articol, pasul numarul unu este sa te organizezi. Acest lucru inseamna sa faci o cercetare amanuntita asupra subiectului pe care doresti sa il abordezi. Asa va fi mai simplu sa gasesti coerenta in ideile tale.

despre scrierea unui artico pentru web

Alege un subiect in care esti expert sau cel putin  familiar si, pe cat posibil, sa iti placa. Cititorul paraseste site-ul daca simte ca nu ai experienta in domeniul abordat, textul e scris pe graba sau e facut sa iasa la numarul de cuvinte. Clar il va abandona in favoarea unui articol mai bine documentat sau mai creativ. Si nu asta e interesul. 

Specializare si documentare

Nu oricine poate scrie despre orice. Sunt cazuri in care aceeasi persoana, blogger sau contenter,  abordeaza subiecte diametral opuse desi nu stapaneste bine subiectul sau pur si simplu nu ii (mai) place. Si se vede. Tocmai de aceea, ar fi util ca un scriitor profesionist (content writer/ copywriter)  sa se specializeze pe nise pe care sa evolueze rapid, cu drag si zvac.  

De de blogul poate fi comparat cu o prajitura
Articolul de blog e ca o prajitura.

Planifica articolul. Articolul e ca o casa, nu ca o batalie

Un articol de blog bun nu se scrie singur, tocmai de aceea trebuie sa iti faci un plan de lucru, sa cercetezi subiectul abordat, sa verifici informatiile si, pentru web, sa il optimizezi pentru cautari. Nu neaparat prin densitatea, ci prin relevanta cuvintelor. 

Un articol este precum o casa, incepe cu o fundatie. Cand este abordat ca o batalie, apar invinsi si invingatori.

Un articol e ca o casa. Planifica-l intelept.

Cateva chestii la care sa te gandesti inainte de a incepe sa scrii: 

  • ✅ Defineste intentia de cautare a utilizatorului.
  • ✅ Afla pentru cine scrii si cum te adresezi.
  • ✅ Alege structura articolului si fa un draft al subtitlurilor.  Le poti schimba inainte de publicare.
  • ✅ Fa o lista a temelor care raspund documentarii practice a articolului.
  • ✅ Daca ai denumiri pe care nu le cunosti include-le in lista de documentare. 
  • ✅ Atentie la deschidere. Ai cateva secunde sa iti seduci cititorul. Exista unele metode de deschidere pe care le preferam. Vom vorbi despre ele cu alta ocazie. 
  • ✅ La fel, daca ai de folosit unitati de masura, fii sigur ca in documentarea ta vei cauta  diferentieri de tipul  putere vs. energie, volum vs. masa etc. 
  • ✅ Fa o lista de cuvinte cheie util de inclus. Foloseste-te de ea la sfarsit, inlocuiesti unde este potrivit, daca ai sinonime. Nu forta. Si nu taia prepozitii. Nu stim cat te ajuta la SEO, dar stim ca e frustrant. Si pentru tine si pentru cititor. 
  • ✅ La final, dar nu la urma, scrie cu drag. Cand prea mult a devenit prea mult, ia o pauza.  Citeste.  Mediteaza.  Plimba-te. Fa ceva pentru tine. Pleaca chiar in vacanta si intoarce-te cap limpede.  Aminteste-ti de ce ai ales sa scrii la bun inceput.

Documentarea cuvintelor cheie: de ghidaj, nu litera de lege 

Documentarea cuprinde doua parti:

  •  cuvinte cheie – care arata interesul pentru subiect si alte cautari specifice 
  • documentarea temei in sine. 
documentare cuvinte cheie intr-un articol
Altii au mai cauta si…

Documentarea pentru cuvinte cheie ar trebui sa fie doar de ghidaj. 

Articolul e util sa fie scris cu cititorul in minte, nu pentru crawlere sau alte dihanii algoritmice. Cand te documentezi si scrii, doar pune-te in pielea celui care va citi si intreaba-te ”Ce mi-ar placea si mi-ar fi util sa aflu din acest subiect?”

Pana la urma, articolul unui blog de companie este pentru cititor, nu despre tine. Lucrurile stau diferit intr-un blog personal unde poti sa fii tot ce vrei tu sa fii si sa scrii orice te taie capul. 

Incepe de la o structura de titluri. O pagina goala dauneaza coerentei. 

Pentru ca am vorbit despre organizare, este util sa nu incepi de la o pagina goala. Dupa ce ai documentat subiectul temeinic, organizeaza o structura logica a subtitlurilor pornind de la piramida inversata, ordinea cronologica sau poveste in poveste. Inca un lucru. Oamenii citesc in forma de F, asadar considera asta cand asezi pagina.

nu incepe un articol de la o pagina goala
Cat de mult te inspira acest articol? Nici pe noi.

Structura unui articol :

Problema→ Solutie → Beneficii (Matt Abrahams) si piramida inversata sunt utile pentru articole de blog de companie si nu numai. 

Pentru blogurile de companie, cele mai potrivite sunt articolele logice si informate. Incepi cu informatii esentiale, termini cu detalii. 

Lungimea articolului conteaza?

Da, lungimea articolului conteaza, daca te gandesti la SEO, dar nu in numar de cuvinte sau pagini. Un articol bun raspunde la cat mai multe potentiale intrebari ale utilizatorilor. Considera articolul ca pe o intalnire de consultanta in care raspunzi punct cu punct si convingi clientul. 

Vocea articolului conteaza?

Da, conteaza. Si incepem sa credem ca va conta progresiv mai mult. In cele mai multe situatii vocea articolului este data de companie. Intuitia spune ca pe viitor si Google ne va pune sa cantam pe vocea lui, avand referinte si preferinte in diferite domenii, mai ales ca Voice search prinde teren.

scrierea de articole SEO pentru Voivce Search

 

Cand mult devine prea mult. Stereotipia. 

O lectie invatata este sa nu subevaluam timpul dedicat unui articol si sa nu spunem ”da” la prea mult pe aceeasi tema, intr-un timp foarte scurt. Creierul va intra in avarie si va gasi scurtaturi prin stereotipii. E una dintre lectiile foarte bune pe care sa le inveti inca de la inceput din greselile altora. 🙂 

Scrie un titlu bun

Am putea vorbi despre modul de elaborare a titlurilor ore in sir si tot sa nu terminam. Titlul unui articol trebuie sa rezume in cateva cuvinte intreg continutul articolului, sa fie interesant si sa atraga atentia. 

Cand stabilesti titlul? Nu conteaza! Din experienta iti recomandam ca mai degraba sa ajustezi titlul articolului dupa ce ai redactat intreg textul. Uneori nu ai incotro si pleci de la un titlu dat de client.  Dar construiesti cu ce ai. 

Nu exagera in alegereaa unui titlu
Cand titlul e prea mult!

Cateva sugestii de luat in calcul pentru titlu

  • ✅ Cifrele si identificarea cu subiectul pot fi un start.
  • ✅ Poti include date statistice.
  • ✅ Poti pune titlul sub forma unei intrebari sau a unei provocari. 
  • ✅ Poti sa oferi rezolvari pentru unele probleme care ar putea preocupa cititorii.  
  • ✅Articolele de analiza cer cifre sau tendinte. 
  • ✅ Cititorii sunt importanti si iti pot oferi informatiile despre ceea ce isi doresc sa citeasca si mai ales cum poti sa ii atragi. Poti afla citindu-le comentariile. Si mai simplu, vezi ce au cautat.
  • ❌ Nu abuza de acelasi tipar de titluri. Cititorii vor crede fie ca se repeta tema, fie, pur si simplu, se vor plictisi.  
  • ❌Se practica titlurile socante, dar nu le digeram. Deja intra in zona dezinformarii digitale. 

Exista o reteta pentru titluri? Nu exista o formula magica prin care sa gasesti titlul care sa multumeasca pe toti. Pana la urma, cititorul decide. Si are o decizie greu de luat, considerand volumul de informatie. 

Scrie articolul 

La fel ca in cazul titlurilor, poti incepe sa scrii de la un draft. La fel de bine, poti scrie dintr-o singura suflare sau sa faci  pauze. Acum depinde  tema si cat de cuprinzator este materialul. 

Stabileste-ti o metoda de lucru care sa se potriveasca obiceiurilor tale. O idee foarte buna ar fi sa scrii cat de mult poti dintr-o data. Asa ramai concentrat pe subiect.  Nu este gresit sa scrii in reprize mici, dar va trebui sa revizuiesti articolul astfel incat sa aiba o forma finala fluenta. 

De asemenea, cu cat petreci mai mult timp sa scrii un articol, cu atat esti tentat sa adaugi mai multa informatie care poate fi utila. Sau nu.  

Continua sa scrii, oricat de … ai fi. Ca orice alta abilitate, scrisul se dezvolta in timp.  Cu cat scrii mai mult cu atat devine mai simplu pe viitor. Se numeste experienta. 🙂  Daca la inceput iti ia o zi sa concepi un articol scurt, nu te descuraja. Fiecare a inceput de undeva.

Cateva chestii care ti-ar putea fi utile

Asa da si si asa nu in scrierea unui articol
Asa da si si asa nu in scrierea unui articol. Cam asa sta treaba.
  • ✅ Scrie cu cititorul in gand chiar daca in brief ai primit un pomelnic de cuvinte cheie. 
  • ✅ Foloseste cuvinte obisnuite. Nu trebuie sa vina cititorul cu DEX – ul sa ne inteleaga. 
  • ✅ Scrie cum vorbesti. Asta nu inseamna intotdeauna colocvial, dar intotdeauna personal, ca intre oameni. 
  • ✅ Fii coerent. 
  • ✅ Ofera informatii utile. 
  • ✅ Ajuta clientul, serveste cititorul. 
  • ✅ Echilibreaza frazele cat sa le poti citi lejer, fara sa te sufoci pana la pauza de respiratie. Nu e nevoie sa fii nici Ion Creanga, nici Hemingway. 🙂 
  • 😀 Umorul e bun, dar are limite. Conteaza profilul clientului si al utilizatorului. 
  • ❗ Atentie la gradele de comparatie, mai ales cand ai recenzii pentru produse similare. Vei dori sa le vinzi pe toate din vorbe. Si daca un inel cu diamante este perfect, atunci modelul cu un safir in plus va fi mai mult ca perfectul? :))
  • ❗Atentie la vocea pasiva. Arata neasumare. 
  • ✅ Lizibilitatea conteaza. E dificil sa citesti un calup de articol. 
  • ✅ Foloseste diacritice, le poti scoate la final (ca in acest articol). 
  • ❗ Incearca sa nu trimiti articolul spre client in ziua in care l-ai scris, desi clientul a dat termen ”ieri”. E spre binele tau si al lui. 
  • ❗ Invata din greselile altora. Unele chestii pe care le-am scris sunt greseli asumate, pe care le-am invatat. De fapt, acesta este motivul pentru care scriem acest articol. 

Foloseste imagini cat mai potrivite

Publicarea unui articol in mediul virtual nu este complet fara imagini reprezentative care sa sustina argumentele tale din text. Un blog devine mai atractiv atunci cand sunt incarcate si imagini. Oamenii nu mai au rabdarea necesara sa citeasca un articol foarte lung decat daca este de interes, este un curs, un tutorial sau un ghid pentru a sti cum sa procedeze in anumite situatii. 

Imaginea aeriseste textul si atunci cand ai un articol de 1000 – 3000 de cuvinte. Prin ilustrare va parea mai usor de parcurs. Totusi, alege imagini care sa sustina articolul si care se potrivesc contextului. Uneori poti surprinde pur si simplu, dar fa-o macar vizual impactant. 

imaginea, cireasa de pe tort pentru un articol
Imaginea, cireasa de pe tort intr- un articol

De asemenea, foloseste infografice, diagrame, grafice, tabele, care sa faca subiectele dificile mai usor de inteles. 

Editarea

Redactarea articolului sau a advertorialului nu se opreste in momentul in care ai pus ultimul punct. Va trebui sa revii asupra a tot ceea ce ai scris si sa citesti. Vei putea repara astfel greselile gramaticale care s-au strecurat din neatentie, sterge anumite paragrafe care ti s-au parut logice cand le-ai scris dar acum la final sunt doar o umplutura si asa mai departe. 

Vei putea sa elimini din context informatiile sau cuvintele care se repeta inlocuindu-le cu sinonime. De asemenea, trebuie sa eviti sa abuzezi de folosirea unor cuvinte pe care le preferi. Nu numai ca este neplacut, dar in zilele noastre acestea sunt amprente digitale. 🙂 Un articol  prea stufos, in care sunt incluse mai multe informatii decat era cazul, ii va indeparta pe cititori. Fa un tabel de continut cand este foarte lung (ca la inceputul acestuia). Daca nu esti sigur ca articolul ar putea fi bun de publicat poti sa rogi pe cineva sa il citeasca inca o data.

*** 

La final, trebuie sa tii cont ca articolul perfect nu exista. Mereu este loc de mai bine. Dar, ceea ce poti face pentru ca articolele tale sa iasa bine este sa le acorzi timp si sa parcurgi pasii. Si mai ales sa alegi sa scrii cu drag pentru cititori. Atunci vei gasi calea sa ajungi la ei. 

NB: Distribuind acest mesaj in social media, o parte dintre datele tale cu caracter personal vor fi cunoscute. E fain, ajungem sa ne cunoastem online. Totusi e dreptul tau sa stii.



Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather