Simpla prezența online este departe de a garanta succesul. Pentru a atinge cu adevărat obiectivele de performanță vizate în acest mediu este nevoie de multe alte acțiuni și intervenții, atât asupra unui site sau magazin online, cât și în afara lui. Printre acestea, cel mai important, cu cele mai remarcabile rezultate este procesul de optimizare SEO.
Ce este SEO?
SEO desemnează Search Engine Optimization, care reprezintă toate acțiunile și intervențiile tehnice și non-tehnice aplicate unui site sau magazin online pentru a-l face să urce mai sus în motoarele de căutare și a atrage mai mult trafic.
Ce implică optimizarea SEO?
Incepem cu o clarificare. Deși se vorbește despre optimizare SEO, de fapt este vorba despre optimizarea pentru motoare de căutare. Aceasta pentru că SEO – este search engine optimization, optimizarea SEO devine pleonasm. Acestea fiind zise, trecem la clarificări.
În principiu optimizarea unui site implică două tipuri de acțiuni:
SEO on-page
Se referă la toate intervențiile dintr-un site, respectiv: realizarea unui design și a unor elemente grafice care să garanteze o încărcare rapidă, crearea de conținut original, optimizat pentru anumite cuvinte cheie, optimizarea și denumirea imaginilor, realizarea unei hărți a site-ului, denumirea paginilor, realizarea de metadescrieri și descrieri pentru pagini, realizarea unei structuri interne de link-uri care să permită o indexare mai bună, actualizarea și adăugarea periodică de conținut de calitate, folosirea de head-uri, realizarea unei variante responsive, proceduri care țin de partea tehnică a unui site, update, securitate, automatizări etc.
SEO off-page
Implică toate acțiunile realizate în afara site-ului, respectiv: crearea a cât mai multe link-uri de calitate, promovarea site-ului în publicații centrale cu trafic cât mai mare, realizarea de schimburi de link-uri cu alte site-uri sau cu bloggeri cunoscuți, menționarea site-ului sau a unei pagini pe site-uri cu autoritate din domeniu, realizarea de pagini de social media, oferirea de informații și comentarii valoroase pe forumuri, promovarea produselor și conținutului publicat, postarea de conținut text, imagine sau video unic, original, viral etc.
Performanța unui site este dependentă de ambele proceduri. Nu pot fi obținute rezultate remarcabile decât prin acțiunea lor combinată și complementară.
La ce ajută SEO? Care sunt avantajele și dezavantajele optimizării SEO?
Sunt foarte multe aspecte legate de SEO. De obicei ele trebuie implementate constant și profesionist. Și fiecare aspect implicat are propria contribuție la rezultatele finale.
Printre avantaje menționăm:
- mai mult trafic organic către site sau magazin online;
- o poziționare mai bună în motoarele de căutare;
- îmbunătățirea experienței oferite utilizatorilor prin elemente de UX (User Experience) și UI (User Interface);
- un site care se încarcă mai repede;
- livrarea de informații și conținut de calitate, relevant pentru domeniu și interesant pentru utilizatori;
- un bounce rate mai mic;
- o rată de conversie mai mare.
Care pot fi dezavantajele:
- rezultatele, în funcție de competiția pe cuvintele cheie vizate, pot fi vizibile după 3 sau 6 luni;
- este nevoie de multă răbdare și experiență pentru a ajunge la țintele propuse;
- pentru a obține cele mai bune rezultate este nevoie de un buget consistent și permanent;
- dacă nu respecți recomandările motoarelor de căutare și încerci scurtături și tertipuri poți fi penalizat o perioadă bună de timp;
- rezultatele obținute nu pot fi păstrate, fără a acționa constant.
Așadar SEO este indispensabil pentru un site care țintește să ajungă la o parte cât mai însemnată a publicului vizat și care dorește să obțină o poziționare cât mai bună în rezultatele oferite de motoarele ce căutare utilizatorilor.
Când trebuie început SEO?
Nu este niciodată prea târziu pentru a începe optimizarea SEO. Însă pentru a avea un debut bun toate procedurile implicate trebuie să fie implementate încă din faza de realizare a site-ului și trebuie să fie susținute pe toată perioada de funcționare a afacerii online. Domeniul cunoaște o dinamică accentuată și pentru a obține rezultatele dorite și a le menține este nevoie de acțiuni permanente.
Dacă vrei să ai grijă de performanța businessului, este bine să îți faci un obicei din a fi la curent cu cele mai noi și mai bune practici SEO. Sau să contractezi o agenție cu experiență, care să poată garanta rezultatele dorite.
Dacă nu acorzi atenția cuvenită optimizării SEO nu vei avea prea multe șanse să urci pe prima pagină în motoarele de căutare sau să știi care sunt motivele și acțiunile necesare pentru a-ți îmbunătăți performanțele.
Google apreciază site-urile la zi, care respectă toate bunele practici recomandate. Și cele mai bine ierarhizate vor fi întotdeauna site-urile care sunt preocupate să ofere utilizatorilor conținut de calitate superioară și o experiență de navigare cât mai bună.
Cât de important este conținutul pentru SEO?
Având în vedere că cele mai multe motoare de căutare realizează căutările în funcție de conținutul text, este foarte important să acorzi atenția cuvenită tuturor formelor de conținut prezente pe un site sau realizate pentru promovare.
Fie că este vorba de conținut text, imagine sau video, este esențial și extrem de util să alegi cu mare atenție și să realizezi conținut pentru cuvintele sau expresiile cheie cele mai importante pentru domeniul de activitate sau pentru produsele și serviciile aflate în ofertă.
Cu cât acesti termenii cheie sunt aleși cu mai mare grijă și cu cât conținutul este mai bine creat pentru optimizarea pentru ei, cu atât afacerea poate fi prezentată și promovată mai bine.
Ce este un audit seo?
Un audit SEO este un raport SEO realizat în urma evaluării detaliate a tuturor aspectelor implicate în felul în care funcționează și este văzut un site sau un magazin online în motoarele de căutare. El implică de obicei date despre scorul unui domeniu sau paginilor unui site, trafic, sursele acestuia, repartizarea demografică a vizitatorilor, care sunt demersurile care au adus cel mai bun trafic, care este viteza de încărcare a unui site, ce erori există, ce pagini nu sunt indexate etc
Efectuarea periodică a unui audit SEO este foarte utilă pentru constatarea erorilor tehnice și pentru îmbunătățirea permanentă a calității experienței oferite utilizatorilor. Acesta este extrem de util pentru pregătirea unor campanii de marketing cât mai bune sau pentru evaluarea rezultatelor unor astfel de acțiuni.
Pentru un audit SEO temeinic îl recomandăm pe Olivian Breda.
Cât de importante sunt backlink-urile pentru SEO?
Google avantajează paginile și site-urile care dispun de cât mai multe links sau backlinks de calitate. Ele sunt o dovadă a recunoașterii și autorității de care se bucură un site. Cu cât acesta sau pagini ale acestuia sunt mai des menționate, cu atât înseamnă că sunt mai importante și mai relevante și merită să fie oferite și altor utilizatori interesați de subiect, produs, serviciu etc.
Însă de multe ori obținerea lor este destul de dificilă. De aceea recomandăm apelarea la agenții specializate, care vă pot susține în realizarea de campanii inteligente de conținut și obținerea rapidă de cât mai multe astfel de backlinkuri.
Cât durează până pot fi văzute primele rezultate în SEO?
În cazul în care te-ai decis să faci tot ce trebuie pentru a obține o poziție mai bună în motoarele de căutare, trebuie să te înarmezi cu ceva răbdare. În funcție de domeniu și de dificultatea cuvintelor cheie vizate, în cele mai multe cazuri primele rezultate pot fi vizibile abia după 3-6 luni.
Cu cât te vei concentra mai bine pentru a realiza conținut relevant și de calitate și a menține site-ul cât mai la zi cu toate modificările algoritmilor de căutare, cu atât șansele de a urca mai repede în clasament sunt mai mari.
Și odată obținută poziția dorită, dacă nu continui cu acțiunile necesare, există posibilitatea de a pierde în timp locul atât de mult râvnit.
Concluzie
Optimizarea pentru motoare de căutare -SEO- este un proces complex, care cunoaște o dinamică specifică. Tehnologia folosită la ora actuală pentru accesare și obiceiurile utilizatorilor au un rol esențial în direcția și orientarea tendințelor.
De aceea, dacă dorești un site bine optimizat, care să facă față exigențelor actuale ale motoarelor de căutare și preferințelor clienților tăi, fii mereu informați în legătură cu domeniul sau încredințează serviciile unei agenții SEO.